GMPc Vietnam JSC
  • About Us  
    • Summary information
    • Key Personnel
  • Services  
    • WHO GMP Pharmaceutical facilities  
      • Project feasibility study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Project Management and Supervision
      • WHO GMP Training and Guidance
      • Preparation of WHO GMP registration dossier
      • WHO GMP Re-evaluation consultation
    • EU GMP Pharmaceutical Factory  
      • Feasibility study report
      • Design detailed construction drawings
      • QM documentation – Validation
      • GMP application and product dossier application
      • Project management - Construction supervision
    • CGMP, ISO 22716-certified cosmetics facilities  
      • Project feasibility study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Project Management and Supervision
      • CGMP ASEAN Training and Guidance
      • Preparation of CGMP ASEAN/ ISO 22716 registration dossier
      • CGMP ASEAN Re-evaluation consultation
    • Health-supplement facilities  
      • Project feasibility study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Project Management and Supervision
      • HS GMP Training and Guidance
      • Preparation HS GMP registration dossier
      • HS GMP - Re-evaluation consultation
    • Eligibility For Cosmetic Manufacturing  
      • Overall consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Designing, Constructing, Ensured Certification
      • Preparation of Registration Dossier
    • Pharmaceutical distribution center  
      • Feasibility Study
      • Design and Information Technology Solutions
      • Project Management and Supervision
      • GSP registration and operation consultancy
    • GSP warehouses  
      • Project feasibility study
      • Detail Construction and MEP drawing
      • GSP Training and Guidance
      • Overall Consultation on Designing And Constructing
      • GSP Re-evaluation consultation
    • Veterinary Pharmaceutical Facilities  
      • Project Feasibility Study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP Drawing
      • Project management and Supervision
      • WHO GMP Training and Guidance
      • Preparation of WHO GMP registration dossier
      • WHO GMP Re-evaluation consultation
    • GMP, GLP, GSP training  
      • Basis knowledge
      • Intensive Training
    • Other GPs’s consultation  
      • GLP inspection laboratories
      • GDP distribution systems
      • GPP pharmacy
      • WHO GACP medicinal materials
    • Register and Announce  
      • Announcement of Imported Cosmetic
    • Dairy Factory  
      • Overall Planning
      • Detailed Construction & MEP Design - Project Budgeting
      • Contractor/Supplier Consultation and Project Management
      • Training, Drafting registration dossier
  • Project
  • Video
  • GMP-Handbook
  • Faqs
  • News
  • Jobs
  • Contact

    News

  1. Home
  2. News
  3. Tin tức Tổng hợp

News category

  • GMPC News
    • Notification
    • Activities & Cooperation
    • Internal News
  • Field News
    • Exhibition & Conference
    • News
    • Typical GMP enterprise
  • GMP Projects News
    • GMPc contract
    • Project Progress Updates

Thực phẩm chức năng: Thả nổi giá bán, chất lượng

17/06/2016 | 2934 | Tin tức Tổng hợp

Thổi giá
 
“Giá nào cũng chiết…” - lời bỏ nhỏ của một giám đốc kinh doanh các nhãn hàng chuyên về thực phẩm chức năng ngoại nhập khi nói về mức chiết khấu cho các đại lý tại thị trường TP HCM
 
Collagen hiện đang là từ khóa “nóng” trên mạng, thu hút rất nhiều người tiêu dùng Việt. Các nhà phân phối đang mạnh tay chiết khấu cho đại lý và cho quảng cáo với mục tiêu “phổ cập và nâng cao nhận thức người tiêu dùng Việt” về công dụng của sản phẩm này. Collagen chỉ là một điển hình trong các loại thực phẩm chức năng (TPCN) đang “nóng” hiện nay. Các sản phẩm TPCN khác cũng đang bị thổi giá bằng nhiều cách.
 
Chiết khấu “khủng”
 
Chỉ tính riêng sản phẩm bổ sung collagen Nhật tại Việt Nam hiện có trên 5 nhãn hàng cao cấp đang cạnh tranh dữ dội về giá. Mức chiết khấu có thể lên đến từ 25%-50% tùy vào số lượng sản phẩm phân phối. Theo tìm hiểu của chúng tôi, một số sản phẩm xách tay chuyên về collagen có mức chiết khấu “khủng” nhưng thường khá vất vả khi phân phối ra thị trường bán lẻ trong thời điểm hiện tại. Lý do là gần đây, các cơ quan chức năng siết chặt thị trường sau nhiều vụ mỹ phẩm - TPCN giả bị phanh phui.
 
Khảo sát thị trường TPCN tại TP HCM, nhiều đại lý bán lẻ cho hay: “Các nhà phân phối cạnh tranh rất quyết liệt về chính sách hỗ trợ đại lý như chiết khấu sản phẩm, hỗ trợ quảng cáo, marketing… Nếu phân phối số lượng từ 3.000- 5.000 sản phẩm/năm, các đại lý sẽ nhận được mức chiết khấu lên tới trên 50% giá bán lẻ so với giá nhập về từ công ty. Thậm chí, để được đặt banner quảng cáo tại những đại lý lớn nằm trên địa bàn quận 1, các công ty TPCN còn phải trả phí hằng tháng”.
 


Một nhân viên kinh doanh các mặt hàng TPCN cho biết thu nhập của họ có thể lên tới vài chục triệu đồng/tháng nếu đạt “target” (chỉ tiêu doanh số bán ra - PV) từ công ty hay đại lý. Các kênh mà mặt hàng TPCN nhắm vào thường là hệ thống nhà thuốc, phòng mạch uy tín, spa, thẩm mỹ viện… “Hầu hết những công ty phân phối TPCN đều có tiền “típ” (hoa hồng - PV) hằng tháng rất hấp dẫn cho tư vấn viên tại các thẩm mỹ viện để chạy hàng cho công ty họ” - nhân viên một thẩm mỹ viện lớn nằm trên đường 3 Tháng 2, quận 10, chia sẻ.
 
Không riêng gì thẩm mỹ viện, những nhà thuốc, phòng mạch kê toa đều được các công ty chăm sóc kỹ càng với những khoản chiết khấu, tiền “típ” còn mạnh tay hơn trình dược viên.
 
Vài tuần trở lại đây, giới kinh doanh TPCN tại TP HCM khá đau đầu khi chạy doanh số cho công ty. Lý do là sự kiểm tra đột xuất trở nên thường xuyên tại các đại lý bán lẻ của các ngành chức năng. Tuy vậy, đây cũng là thời điểm các đại lý tranh thủ gom hàng để được mức chiết khấu hời nhất từ nhà phân phối.
 
Chỉ trong buổi sáng, giám đốc một công ty phân phối TPCN lớn ở TP HCM hồ hởi khoe đã chạy doanh số được gần 200 triệu đồng từ đại lý sau 2 tuần ế ẩm. Đổi lại, mức chiết khấu cho đại lý thời điểm này có khi lên tới hơn 50% nhưng vẫn hiệu quả hơn so với việc để hàng chạm “đát” sẽ khó tiêu thụ, thậm chí hàng tồn vĩnh viễn.
 
Đổ tiền tỉ để quảng cáo
 
Một thực tế ghi nhận được là “sức mạnh quảng cáo” cho các sản phẩm TPCN hiện nay ít nhiều đã và đang “tẩy não” người tiêu dùng. Vì thế, lượng khách hàng tham gia thị trường ngày càng đông, giúp doanh số phân phối mặt hàng này tại một số công ty ở TP HCM dao động từ vài trăm triệu đồng đến trên 1 tỉ đồng/tháng. Nhiều doanh nghiệp (DN) tiết lộ tham vọng của họ là đẩy doanh số lên vài tỉ đồng/tháng là hoàn toàn có thể nhờ “típ” mạnh cho trung gian, chiết khấu siêu lợi nhuận cho đại lý và bung tiền để quảng cáo. Trung bình, những đại lý lớn có thể chạy doanh số cho công ty từ vài chục triệu đến trên 100 triệu đồng/tháng.
 
Theo tìm hiểu của chúng tôi, mức chiết khấu cho việc phân phối sản phẩm collagen nói riêng và TPCN nói chung trên thị trường hiện nay quá cao khiến giá bán bị thổi lên gấp nhiều lần so với giá của công ty nhập khẩu và phân phối. Thậm chí, mức giá đại lý có được có thể ngang ngửa với nơi nhập khẩu và phân phối. Ngoài ra, các vấn đề về giấy tờ bảo đảm chất lượng và quảng cáo bị thanh - kiểm tra rất ngặt nghèo dẫn đến việc giá bán bị đội lên tới mức “siêu khủng”.
 
Ngoài collagen, các dạng TPCN khác như: sữa ong chúa, nhau thai cừu, thức uống “thanh lọc” cơ thể, giảm cân dạng viên hay uống cũng rất hút hàng. Giá các mặt hàng này khá bình dân, từ vài trăm ngàn đồng đến vài triệu đồng/tháng nên được giới văn phòng ưa chuộng. Một số TPCN khác có mức giá cao hơn thuộc hàng “xa xỉ”, giá bán từ 2-4 triệu đồng/hộp, thường được nhắm vào phân khúc khách hàng có thu nhập cao.
 
Với giá chia làm nhiều phân khúc thị trường như vậy, ngoài tiền chiết khấu, các nhãn TPCN còn chạy quảng cáo với kinh phí hằng năm từ vài trăm triệu đến vài tỉ đồng. Quản lý của người mẫu K. tiết lộ hiện nay, DN kinh doanh TPCN rất chịu chi cho các người đẹp. Giá của một hoa hậu đại diện cho nhãn có thể dao động từ 30.000-40.000 USD/năm. Tuy giá “chát” nhưng không phải nhãn nào cũng dễ dàng chọn được người đại diện thương hiệu vì cuộc chiến chào giá còn đòi hỏi các nhãn phải nhanh chân mới có được người đẹp đại diện cho thương hiệu của mình.
 
Chính vì vậy mà người tiêu dùng hẳn sẽ “bật ngửa” nếu biết được toàn bộ chi phí cho quảng cáo, chiết khấu cho đại lý… đều được các nhà phân phối đưa vào giá thành sản phẩm khiến giá bán bị thổi lên chót vót. Và hẳn nhiên, với giá thương mại từ các đại lý phân phối, chất lượng sản phẩm cũng từ đây bị “thổi” lên thông qua việc quảng cáo quá lố so với chất lượng thực.

Theo Lê Vân - Ngọc Dung

Related news

Ground - Breaking ceremony of HSC - HOSTEP stem cell technology complex

Ground - Breaking ceremony of HSC - HOSTEP stem cell technology complex

09/01/2025 | 355

Hòa Lạc Stem Cell Technology Joint Stock Company (HSC) begins construction of the HSC HOSTEP Stem Cell Technology Complex according to...

What is quality risk management in pharmaceutical?

What is quality risk management in pharmaceutical?

07/12/2023 | 60

Quality risk management in pharmaceutical is a systematic process for the assessment, control, communication and review of risks to the quality of...

The Guide to creating a GMP Training Program

The Guide to creating a GMP Training Program

04/12/2023 | 50

GMP training is an informational program that covers the required guidelines for your industry. Your GMP training will be required to cover...

GMP training for employees – essential steps

GMP training for employees – essential steps

04/12/2023 | 20

In principle, the GMP training program can be built around the following steps with clear objective and deliverables. The training program should...

How to conduct GMP training for employee

How to conduct GMP training for employee

04/12/2023 | 38

A successful GMP training for employee ensures that all staff will receive adequate, relevant and documented training to enable them to perform...

Internal audits, Complaints, Product Recalls in GMP

Internal audits, Complaints, Product Recalls in GMP

06/11/2023 | 32

Pharmaceutical manufacturers regularly conduct internal audits which is a way of verifying that all quality related activities comply with the code of...

  • GMPc Vietnam JSC
  • Head Office: No. 18, Mang Cam 1 Street, An Lac Green Symphony, Van Canh Ward, Hoai Duc District, Hanoi City
  • Business location : No. 32, Vi Cam 5 Street, An Lac Green Symphony, Van Canh Ward, Hoai Duc District, Hanoi City
  • Tel: 0243.787.2242 | CEO hotline: 0982.866.668
  • Email: contact@gmp.com.vn
  • Representative Office: 156/1/1, Cong Hoa Street - Ward 12 - Tan Binh District - Ho Chi Minh City
  • Tel: 0283.811.7383 
  • Quick link
  • About Us
  • Services
  • Project
  • GMP-Handbook
  • Video
  • Consulting for cosmetic facility
  • Consulting for health supplement facility
  • Consulting for GSP warehouse
  • Fanpage
Facebook

Copyright © 2020 GMPc. All rights reserved.

  • Home
  • About Us
    • Summary information
    • Key Personnel
  • Services
    • WHO GMP Pharmaceutical facilities
      • Project feasibility study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Project Management and Supervision
      • WHO GMP Training and Guidance
      • Preparation of WHO GMP registration dossier
      • WHO GMP Re-evaluation consultation
    • EU GMP Pharmaceutical Factory
      • Feasibility study report
      • Design detailed construction drawings
      • QM documentation – Validation
      • GMP application and product dossier application
      • Project management - Construction supervision
    • CGMP, ISO 22716-certified cosmetics facilities
      • Project feasibility study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Project Management and Supervision
      • CGMP ASEAN Training and Guidance
      • Preparation of CGMP ASEAN/ ISO 22716 registration dossier
      • CGMP ASEAN Re-evaluation consultation
    • Health-supplement facilities
      • Project feasibility study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Project Management and Supervision
      • HS GMP Training and Guidance
      • Preparation HS GMP registration dossier
      • HS GMP - Re-evaluation consultation
    • Eligibility For Cosmetic Manufacturing
      • Overall consultation
      • Detail Construction and MEP drawing
      • Designing, Constructing, Ensured Certification
      • Preparation of Registration Dossier
    • Pharmaceutical distribution center
      • Feasibility Study
      • Design and Information Technology Solutions
      • Project Management and Supervision
      • GSP registration and operation consultancy
    • GSP warehouses
      • Project feasibility study
      • Detail Construction and MEP drawing
      • GSP Training and Guidance
      • Overall Consultation on Designing And Constructing
      • GSP Re-evaluation consultation
    • Veterinary Pharmaceutical Facilities
      • Project Feasibility Study
      • Technology and Equipment consultation
      • Detail Construction and MEP Drawing
      • Project management and Supervision
      • WHO GMP Training and Guidance
      • Preparation of WHO GMP registration dossier
      • WHO GMP Re-evaluation consultation
    • GMP, GLP, GSP training
      • Basis knowledge
      • Intensive Training
    • Other GPs’s consultation
      • GLP inspection laboratories
      • GDP distribution systems
      • GPP pharmacy
      • WHO GACP medicinal materials
    • Register and Announce
      • Announcement of Imported Cosmetic
    • Dairy Factory
      • Overall Planning
      • Detailed Construction & MEP Design - Project Budgeting
      • Contractor/Supplier Consultation and Project Management
      • Training, Drafting registration dossier
  • Project
  • Video
  • GMP-Handbook
  • Faqs
  • News
  • Jobs
  • Contact
 
Hotline: 0982.866.668
Nhắn tin Facebook Zalo: 0982.866.668